بذر توسعه در زمین شاد مدارس

کودکان امروز، حاملان برنامه‌های توسعه در آینده هستند. فراهم کردن یک محیط آموزشی شاد و مفرح برای آنها، به منزله سرمایه‌گذاری‌ بلندمدتی است که بازدهی آن دیر یا زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، در سال‌های اخیر در زمینه شادی و نشاط اجتماعی و اهمیت آن در جامعه تحقیقات متعددی صورت گرفته است. نتایج و یافته‌های اغلب این پژوهش‌ها بیانگر این است که خواسته‌های فطری و نیازهای روانی نقش مهمی در سلامت فرد و جامعه داشته و می‌تواند در فراهم کردن زمینه‌های توسعه جامعه نقش قابل توجهی داشته باشد.

بر همین اساس، از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد سازمان ملل برای تعیین سطح توسعه‌یافتگی کشورها عواملی نظیر شادی و نشاط، امید به آینده، خشنودی و رضایت مندی را مورد توجه قرار داده است.

ادامه نوشته

توصیف یک مدرسه ی شاد....

● معلم شاد و با روحیه :

معلم آهنگ و فضا و جو کلاس درس را تنظیم و برقرار می سازد . چنانچه قرار باشد که روح دانش آموزپرورش و رشد یابد باید این روند از روح معلم آغاز گردد. حال چنانچه روح معلم افسرده و ناتوان باشد ،شانس ناچیزی برای تقویت و مراقبت از روح دانش آموزان وجود خواهد داشت .معلمانی که حضور توانمند خود را هر روز در کلاس درس نمی توانند ارائه نمایند ،آنان از لحاظ انتقال فکر با دانش آموزان هماهنگ نیستند و جهت پا سخگویی به نیازهای دانش آموزان آمادگی ندارند.هر معلم باید با توجه به هر گونه نقص در درک و دریافت دانش آموز نه بعنوان نقصی در تدریس خود توجه نماید و تلاشی کند تا در خود توانایی کشف روشهای جدید را به وجود آورد.معلم باید این امکان را داشته باشد تا بهترین روش ممکنه را انتخاب کند.توانایی در کشف روشهای جدید،عدم وابستگی کورکورانه به یک روش و رد کردن سایر روشها را ،مدنظر قرار دهد بنابراین بهترین روش روشی خواهد بود که به همه دشواریهایی که دانش آموز تحمل دهد،که در حقیقت باید گفت آن یک روش نیست بلکه یک هنر است. معتمان تا حد زیادی قادرند که با تدابیر و هنرمندی خود در شاگردان ایجادرغبت نمایند.اگردانش آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند ؟چرا باید بخوانند؟این درسی که میخوانند چه منفعتی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد؟مورد کاربرد این درس در جامعه کجاست؟وچگونه مورد استفاده واقع می شود؟اهداف برای شان روشن میگردد.باکسب این اطلاعات است که دانش آموز رغبت پیدا می نما ید و درس برای او جالب و دلپذیر می شود.هردرسی در میان درسها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش عتمی و انسانی آن درس آگاه گرددآن درس برایش معنی دارتر می شود.

ادامه نوشته

چگونه محیط مدرسه را شاد کنیم؟

شادی در مقابل غم وافسرگی یکی از حالات روحی ما انسانها است که برای سلامتی جسم وروح ما ودیگران بسیار موثر ومفید می باشد . انسانهای شاد کمتر دچار بیماری های جسمی می گردند و عموما انسانهای شاد افراد متعاد ل از نظر روحی می باشند .
محیط مدرسه نیز که شامل معلمان وکارکنان و دانش آموزان می باشند نیاز به شادابی و طراوت دارد و مدیر و معلم با نشاط موج شادمانی و شادابی واقعی را در مدرسه ایجاد می کند . چهره های اخمو و خیلی جدی در محیط مدرسه که تعداد زیادی انسانها درآن فعالیت دارند موجی از غم وسردی را در روحیات تزریق می کنند . آنان نه خود زندگی مفیدی دارند واز آن لذت می برند نه به دیگران فرصت عشق و محبت را می دهند . برای یک مدرسه شاداب چه کارهایی می توانیم انجام دهیم ؟

ادامه نوشته

جشنواره قصه گویی به گویش دشتی

پاسداری میراث های فرهنگی کهن ایرانی هم چون گویش های بومی می تواند اقدامی موثر برای حفظ و پاسداری زبان در کشور باشد.

 هر کس با زبان و لهجه ی خود، بهتر و شیرین تر و آسانتر می تواند با دیگران ارتباط ایجاد کند و به انتقال پیام موثر مبادرت ورزد.

 گویش و یا لهجه زمانی که وارد قصه می شود، می تواند بسیار موثر باشد و نقش پررنگی در آموزش برای مخاطبان قصه داشته باشد.

هدف از برگزاری جشنواره قصه گویی گویش دشتی این است تا بتوان در راستای اعتلای هنر قصه گویی و زنده کردن گویش های محلی و بومی خصوصا در قشر کودک و نوجوان قدم های موثری برداشت.

 نسل جدید با گویش و لهجه ها فاصله گرفته است و این فاصله می تواند به عنوان یک تهدید یا آفت برای شناخت پیشینه و هویت یک جامعه به حساب بیاید.

این جشنواره که ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه اول برگزار شد نجمه حاجیانی از شاهد معصومه، مرضیه میمدی از نخبگان، فاطمه زهرا معصومی از شهید مهذبیان، سیده مبینا علی پور از شهید عاشوری، فایزه صداقت از فرزانگان و نازنین فاطمه صحراگرد از مهدیه به اجرای قصه گویی پرداختند و در پایان از آنان تقدیر شد.

ادامه نوشته

چه کنیم تا یک مدرسه زیبا داشته باشیم؟

عصری که ما در آن زندگی می کنیم به کلی متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آن چنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند.

البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.

در شرایطی که اکثر منازل در مناطق شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و تاریک و به دور از فضاهای بازی و حرکتی برای کودکان است حداقل کاری که می توان در تأمین بهداشت جسمی و روحی آنان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شادی بخش در مدرسه است چرا که دانش آموزان چندین ساعت از روز را در مدرسه می گذرانند و اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود مسلماً به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.

ادامه نوشته

افتتاحیه کتابخانه کلاسی در مدارس

 

ادامه نوشته

آیین نمادین آغاز هفته کتاب

 

زنگ کتاب به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی صبح امروز در دبستان دانش خورموج نواخته شد.

یکی از موضوعاتی که باید در آموزش وپرورش مورد توجه ویژه قرار گیرد برنامه ریزی برای مطالعه مفید و انس دانش آموزان با کتاب خوانی است.

با توجه به این ‌که کتاب مهم‌ترین ابزار این آموزش و به نوعی ستون آن است مقدمات خواندن آن توسط کودکان باید فراهم شود.

 عادت دادن دانش ‌آموزان به کتاب خواندن باعث پیشرفت تحصیلی و رشد علمی و افزایش دانش آن ‌ها می‌شود و زمینه‌ی پویایی فکری آن ‌ها را نیز فراهم می‌ آورد.

 اگر در این زمینه موفق شویم، دانش‌آموزان بنیه‌ی علمی قوی‌ای پیدا می‌کنند و حتی باعث تقویت و بهبود روابط اجتماعی و تقویت زبان‌آموزی و آموختن واژگان جدید می‌شود.

 یکی از عوامل تقویت محبت و صمیمیت بین اولیا با فرزندانشان کتاب خوانی است که باعث ایجاد فضای امن برای فرزندتان می‌شود و شخصیت آن‌ها را شکوفا می‌کند.

ادامه نوشته

چگونه یک مدرسه ی شاد داشته باشیم؟

ايجادنشاط و شادابی يكي از مؤثرترين راه ها براي افزايش بهداشت روانی در جامعه است،مدرسه بعنوان يك نهاد مي تواند با بوجود آوردن زمينه ها و برنامه هايي باعث هر چه شاداب كردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگي كردن بوجود آيد خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان هاي شاد زندگي خود را تحت كنترل دارند، مسئوليت پذيرند، هدفمند هستند، ديد مثبت به زندگي دارند. آينده نگر واميدوارند و در مقابل مشكلات و سختي ها از پاي نمي نشينند، قرآن دين اسلام را دين شادي معرفي نموده و مهمترين عوامل شادي را محبوبيت، مقبوليت و موفقيت، ايمان، هويت ملي و فرهنگي، خلاقيت عارفانه و حل مسئله ذكر كرده است، روانشناسان شادي و شور و نشاط را محرك انسان ها براي عمل مي دانند و جامعه شناسان جامعه شاد را جامعه موفق مي دانند. عواملي كه مي تواند باعث گسترش شادي شود در ابتدا خانواده است و سپس ديگر نهادها همچون مدرسه و نهادهاي فرهنگي مذهبي مي باشند كه هر كدام به نوبه خود وظايفي دارند كه در اينجا سعي مي شود پيشنهادات كاربردي جهت ايجاد شور و نشاط در مدرسه ارائه دهد.

ادامه نوشته

شادی از دیدگاه قرآن و معصومان (علیهم السلام)

شادی از دیدگاه قرآن و معصومان (علیهم السلام)
قرآن اسلام را دین شادی می شمارد و نیز با شادی های دنیا مخالف نیست، بلکه آن شادی هایی را خوب می داند که موجب لطمه به دیگران و همچنین دارای قبح اخلاقی و مذهبی نباشد و تضییع حقوق خداوند را در بر نداشته باشد.
از نگاه دین مهمترین عوامل شادی زا در زندگی انسان ها عبارتند از: محبوبیت، مقبولیت، موفقیت، ایمان، هویت ملی و فرهنگی، خلاقیت، تجربه های عارفانه، حل مسئله، پرهیز از گناه، رضایت و تحمل، تبسم و خنده، تنوع ظاهری، بوی خوش، کار و تلاش، تفریح و تفرج، سیر و سفر، تفکر در آفرینش و کشف حقیقت، رسیدگی به دیگران، با بچه بودن، استفاده از روش های استعاره ای و شعری در بیان نظرات، داشتن دوستان ساده و خوش مشرب، تقویت عزت نفس، هدیه دادن و مهربانی کردن و گره گشایی از کار دیگران می باشد.

مقاله تحت عنوان: مدرسه شاد و با نشاط

مقاله تحت عنوان: مدرسه شاد و با نشاط

چکیده

در دنیای کنونی زندگی که متفاوت از زمان های گذشته است پدیده های جدید متنوع و به هم پیچیده آنچنان فراوان و نو به نو شده اند که دانایی ها، توانایی ها و امکانات را اجتناب ناپذیر می کند. البته این دانستنی ها و مهارت ها باید قادر باشند امنیت روانی و احساس زیبایی دوستی را در مواجهه با مشکلات زندگی تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله منطقی و فراگیر مسایل دنیای جدید به خصوص نگرش های جوانان باید از اصول بهداشت روانی استفاده نمود، چرا که نوجوانان ما نیازمند فضای شاد برای شاداب زیستن هستند.در شرایطی که اکثر منازل شهری تبدیل به آپارتمان های کوچک و به دور از فضاهای بازی شده است.حداقل کاری که می توان در تامین بهداشت جسمی و روحی فرزندان داشته باشیم ایجاد فضای مفرح و شاد ی بخش در مدرسه است.زیرا اگر فضاسازی مناسبی در مدارس انجام شود به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مهمی خواهیم کرد.

برای دست یابی به تحقق آرمان های مربوط به شاداب سازی مدارس باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزش و پرورش ایجاد نمود.در واقع شاداب سازی مدارسرا باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جستجو کرد.

در مقاله حاضر ابتدا به معنای شاد بودن از دیدگاه قرآن و ائمه معصومین(ع) و روانشناسانپرداخته، سپس ازدیدگاه نظام آموزشوپرورش به این موضوع اشاره شده و در پایان راهکارها و پیشنهادات مناسب جهت ایجاد مدرسه شاد و با نشاط ارائه گردیده است.

ادامه نوشته